Jeśli czujesz, że Twoja pewność siebie przychodzi i za chwilę Cię opuszcza albo wydaje Ci się, że jesteś dopiero na początku drogi do jej zbudowania i nie wiesz, jak to zrobić, to przeczytaj ten post. Pokażę Ci w nim, co należy zrobić, żeby zwiększyć pewność siebie, porzucić irracjonalny strach i osiągać cele, których pragniesz.

Zapewniam Cię, że możesz się tego nauczyć. Skąd to wiem? Bo sam musiałem się tego najpierw nauczyć, żeby osiągnąć swoje cele i móc podzielić się z Tobą sprawdzonymi strategiami. Wystarczy, że popracujesz nad swoimi przekonaniami, które do tej pory Ci na to nie pozwalały.

Irracjonalny strach

Pewność siebie pozwala działać pomimo lęku i zwątpienia, bo opiera się sabotującym myślom. W drodze ewolucji strach pozwolił nam przetrwać, ale obecnie wyewoluował w stronę absurdalności. Często boimy się rzeczy związanych z naszą codziennością, jak egzaminy czy podjęcie jakiejś decyzji.

A gdyby podejść do tych sytuacji ze spokojem i pewnością siebie, to wypadlibyśmy o wiele lepiej. Lęk blokuje też przed odważnym działaniem, dzięki któremu możemy realizować swoje marzenia. Przywrócenie należnego miejsca strachowi w Twoim życiu i ugruntowanie zdrowych przekonań na temat samego siebie pozwoli Ci żyć tak, jak chcesz. Zacznij od zmiany podejścia za pomocą poniższych ćwiczeń.

Doceń się

Bez akceptacji swojej osoby nie ma miejsca na pewność siebie – to podstawa. Uświadom sobie wszystkie swoje wady i zaakceptuj je. Doceń swoje zalety i wartość, dzięki którym jesteś wyjątkową osobą i zasługujesz na to, aby czuć się świetnie we własnej skórze.

A teraz przejdź do ćwiczenia:

Pomyśl o tych wszystkich rzeczach, z których jesteś dumny. Mają to być nawet małe sprawy, jak np. to, że jesteś świetnym kierowcą, robisz przepyszne pierogi, czy zawsze z życzliwością witasz się z sąsiadami.

Ważne! Doceń się też za to, że robisz to ćwiczenie, bo to znaczy, że chcesz się rozwijać, podejmować wyzwania. Myśli bywają ulotne, więc najlepiej zapisz sobie na kartce jak najwięcej takich rzeczy, pozwoli Ci to wzmocnić swoje przekonanie o własnej wartości.

Zmiana przekonań

Dzięki powyższemu ćwiczeniu znasz już swoją wartość, teraz czas na porzucenie myślenia „a co inni sobie pomyślą?”. Ileż to razy zrobiłeś coś wbrew sobie, bo bałeś się opinii innych ludzi, braku ich akceptacji. Zdecyduj wreszcie, czy chcesz, żeby to inni ludzie sterowali Twoim życiem, czy Ty sam będziesz nim zarządzał.

Pomyśl, jak się poczujesz, oglądając się za kilka lat wstecz i widząc, że Twoje życie wcale nie należało do Ciebie. Nie jest przyjemnie, prawda?

Czy nie lepiej porzucić strach przed oceną, która buduje w głowie sformułowania typu: „ludzie pomyślą, że jestem dziwny”, „będą się ze mnie śmiać”, „nie zaakceptują moich wyborów”?

Utrwalając takie przekonania, dokarmiasz stres, który nie pozwala Ci działać. Pozbądź się tego, a zobaczysz jak wiele osiągniesz. I pewnie zdziwisz się, że ze strony większości ludzi wcale nie spotkasz się z ostracyzmem, ale z podziwem, że wiesz, czego chcesz i jesteś pewny siebie. To Ty decydujesz, jak chcesz się czuć.

Poniżej podzielę się z Tobą kilkoma zdaniami, które wspomogą Twoją pewność siebie, wpływając na Twoje przekonania. Czytaj je często i myśl o tym, że odnoszą się do Ciebie. Obserwuj, jak zmienia się Twoje myślenie. Wykonaj to ćwiczenie, to bardzo ważne, żeby pracować ze swoimi przekonaniami w drodze do pewności siebie.

Nie ma porażek, są tylko informacje zwrotne.

To ja decyduję o tym, jak wpływa na mnie to, co myślą i mówią inni.

To ja wybieram, jak się czuję w każdej chwili.

Moje wady są normalną częścią mojego życia, akceptuję je w pełni.

Wszystko jest ze mną w porządku.

Jestem wartościowy i wyjątkowy.

Poszerz swoją strefę komfortu

Strefa komfortu to zakres zachowań i sytuacji w Twoim życiu, w których czujesz się bezpiecznie i pewnie. A wszystko co poza nią wywołuje stres i niepewność. Może to być np. podchodzenie do nieznajomej osoby w celu nawiązania znajomości, ale pytanie o godzinę przypadkowej osoby może już znajdować się w bezpiecznej dla Ciebie sferze.

Aby się rozwijać, cały czas trzeba poszerzać swoją strefę komfortu, pomimo lęku czy stresu.

Robiąc codziennie rzeczy, które przekraczają granice psychicznego bezpieczeństwa, zwiększasz swoją pewność siebie. Czujesz dumę, że udało Ci się pokonać swoje lęki, a to nie tylko Cię buduje, ale utrwala też w Tobie przekonanie, że podejmowanie kolejnych wyzwań będzie łatwiejsze.

Codziennie ćwicz wychodzenie ze swojej strefy komfortu, np. poprzez takie zachowania jak:

–      szczere uśmiechanie się do nieznajomych na ulicy,

–      śpiewaj pod nosem jakąś piosenkę, jadąc autobusem czy tramwajem ;-),

–      zagaduj na ulicy nieznajome osoby,

–      chodź do miejsc, w których nigdy nie byłeś,

–      idź sam do kawiarni, do kina, do klubu itp.

Mogą to też być bardziej szalone działania, chodzi o przełamanie swoich lęków. Robiąc takie rzeczy, będziesz zaskoczony, jak szybko i trwale poszerzy się Twoja strefa komfortu, a tym samym wzrośnie Twoja pewność siebie.

Chcesz wejść na wyższy poziom? Występuj publicznie. Rób to jak najczęściej i pamiętaj o tym, aby zachowywać się wtedy z luzem i dobrze czuć się ze sobą.

Takie przećwiczenie sytuacji dyskomfortowych wzmocni Twoją pewność siebie poprzez wiarę w moc swojej sprawczości.

Przeczytałeś powyższe przykłady, to teraz działaj! Wypisz sobie kilka swoich pomysłów na wychodzenie ze strefy komfortu i zaplanuj, które z nich będziesz robić przez najbliższy tydzień. Zapewniam Cię, że efekty będą zdumiewająco pozytywne.

Jak wzmocnić pewność siebie poprzez wykorzystanie emocji?

Możesz sprawić, że w określonych sytuacjach poczujesz odwagę i zdecydowanie. Wykonaj kilka ćwiczeń, które przytaczam za Paulem McKennym z książki pod tytułem „Grunt to pewność siebie”, które pomogą Ci zwiększyć pewność siebie.

Ćwiczenie nr 1

Wyobraź sobie, że siedzisz na krześle, a naprzeciwko Ciebie siedzi pewniejsza wersja Ciebie. Stań się nią, wczuj się w jej emocje, spójrz na świat z jej perspektywy. Następnie zobacz obok siebie jeszcze pewniejszą wersję siebie i wciel się w nią. Powtarzaj to ćwiczenie, zwiększając poczucie pewności siebie kolejnych wersji Ciebie, aż do momentu, gdy poczujesz, że przepełni Cię pewność siebie.

Ćwiczenie nr 2

Pomyśl o jakiejś osobie pewnej siebie, może to być ktoś z Twojego otoczenia, ktoś kogo podziwiasz lub postać z filmu. Wciel się w tę postać i bądź nią przez kilka dni. Zachowuj się tak jak ona, patrz na świat z jej perspektywy, a następnie „wróć do siebie” i wykorzystaj zachowania, które naśladowałeś w konkretnej sytuacji życiowej w swoim prawdziwym życiu.

Ćwiczenie nr 3

Jest to zadanie iście aktorskie. Stań przed lustrem. Przez chwilę wyświetlaj w swojej wyobraźni ruchome filmy z Tobą w roli głównej. Zobacz swoją przyszłość i momenty, w których odnosisz sukces (ileż razy aktorzy ćwiczyli w wyobraźni otrzymanie Oscara, zrób to samo ;)). Potem zamknij oczy i pomyśl o kimś, kto Cię bardzo kocha. Poczuj tę miłość i przez minutę praw sobie komplementy. Mów głośno, z głębi, z pewnością siebie. Wykonuj to ćwiczenie codziennie, zajmie Ci tylko trzy minuty.

Ćwiczenie nr 4

Pewność siebie w ciele. Gdy pójdziesz przez miasto, krocz wyprostowany, patrząc przed siebie. Zwolnij, idź ze spokojem, zdecydowaniem i opanowaniem, stawiaj pewne kroki. Niech Twoja postawa i ruch uruchomią w Tobie pewność siebie, a z pewnością będziesz tak odbierany.

Podsumowanie

Jeśli podejdziesz do wymienionych w tym poście ćwiczeń z otwartością i powagą, i przede wszystkim je zrobisz, to gwarantuję Ci, że poczujesz zmianę i Twoje poczucie pewności siebie wzrośnie.

Pamiętaj, że jest to proces, więc wymaga od Ciebie pracy, która będzie dawać zauważalne efekty podczas przekraczania kolejnych barier.

Zwiększenie pewności siebie wniesie do Twojego życia wiele pozytywnego, więc bój się i działaj, a strach niebawem stanie się tylko naturalnym doświadczeniem, a nie paralizatorem.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę zostaw swój komentarz!
Proszę podaj swoje imię